الخميس , أبريل 25 2024

الإمارات ترحّل شابّاً مصرياً حرّض على قص شعر غير المحجبات

الإمارات ترحّل شابّاً مصرياً حرّض على قص شعر غير المحجبات

رحّلت السلطات الإماراتية شابّاً مصرياً، يدعى إبراهيم خليل، من أراضيها، بسبب تعليق له على فيسبوك، دعا فيه إلى قص شعر غير المحجبات، بعد شكوى قدمتها فتاة مصرية عن بعد.
وبحسب ما نشرت وسائل إعلام، فإن الفتاة ال مصرية قدمت شكوى لمكافحة الابتزاز في الإمارات، بحق مواطنها المقيم في الإمارات بعد تعليقه، لتقوم السلطات في الدولة الخليجية بترحيل الشاب المصري على الفور.
وكان ناشطون تداولوا المنشور، الذي اعتبروه “مؤذٍ نفسياً للفتيات غير المحجبات”، وكتب ابراهيم: “هو لو كل واحد اشترى مقص، وقابل اي واحدة كاشفة شعرها قام قص لها شعرها؛ مش هتلاقي ولا واحدة من غير حجاب”.
فور انتشار التحريض من الشاب، لاقى المنشور انتقاداً لاذعاً ضده، وعبر عدد كبير من المتابعين عن شماتههم، عقب فصله من العمل وترحيله الى مصر.
من جانبه، تراجع إبراهيم عن تعليقه المثير للجدل، مؤكداً أن منشوره كان على سبيل المزاح، وكتب: “الابتلاء اللي انا فيه علمني حاجة مهمة قوي، ان مش كل اللي حواليك يتمنوا لك الخير، وان مش اي حاجة تهزر وتضحك فيها، بس اصحابي واللي عندي على الفيس عارفين كويس قوي ان بوستاتي وكومنتاتي كلها هزار وهلس في هلس، ولا عمري في حياتي والله تمنيت اذى لحد او اضايق حد ولو بكلمة”.
وأضاف: “انا اتعلمت من اللي حصل ده اني اخلي بالي من اي كلمه اقولها او اكتبها، لان ممكن بسبب كلمة تقولها او تكتبها بهزار مع واحد صاحبك في ساعة غفلة، تكون سبب في كربك وضيقتك، يا ريت اللي بيحبني بجد يدعيلي ان ربنا يفك كربي وييسر امري”.